Daniel 4:10-13

Vill du höra Guds röst?
Eller, är du rädd för att höra Guds röst?

Observera hur talade Gud till kungen:

Daniel 4:10-13

"Vidare såg jag, i den syn jag hade på min bädd, hur en helig ängel steg ned från himmelen. Han ropade med hög röst och sade: 'Hugg ned trädet och skär av dess grenar, riv bort dess lövverk och strö ut dess frukt, så att djuren som ligger under det far sin väg och fåglarna flyger bort från dess grenar. Dock må stubben med rötterna lämnas kvar i jorden, bunden med kedjor av järn och koppar, bland markens gräs. Av himmelens dagg skall han vätas och ha sin lott med djuren bland markens örter. Hans hjärta skall förvandlas, så att det inte mer är en människas, och ett djurs hjärta skall ges åt honom, och sju tider skall så gå fram över honom"







När du jämför de här verserna med arameiskan från originalet, då kan du konstatera att B82 har en mycket bra översättning till svenskan. I Interlinear Bible kallas "ängeln" för "watcher" eller "väktare", från arameiskan "ir", men denna ord motsvarar perfekt den hebreiska "malákh" och grekiska "ángelos", som betyder "ängel" på svenska. De sju "tider" är ett profetiskt uttryck som förekommer i Danielsboken och i Uppenbarelseboken, där "tider" betyder "år". Vadsomhelst skulle trädet betyda, det skulle bli omintetgjort och neutraliserat i sju år.

Nu får vi ett ledtråd för att närma oss till trädets betydelse: det har ett "människohjärta" som skulle förvandlas till ett "djurs hjärta". Även utan att veta uttydningen, de här profetior var redan skrämmande för kungen. Trädet som "alla kunde se från hela jorden" och som "gav föda åt alla varalser på jorden" måst vara relaterat på något sätt till Babylonien, det stora imperiet. Och nu profeterar en ängel att det skulle huggas ned och göras till ved!

Trots Nebukadnessar var en hedning, han gjorde det rätta beslut om Guds budskap, när han inte kunde begripa synerna i sin dröm, och sina trollkarlar kunde inte heller uttyda dem för honom: han sökte Daniel för att veta innebörden. Vad gör du när du får ett andligt budskap som du inte förstår? När det ser ut som att Gud inte talar, och dina bön slår mot en osynlig vägg utan att nå Honom? När allting i ditt liv är på väg dit du har inte tänkt dig? När du känner dig som övergiven, och att du måste klara allting ensam? När du kan inte fortsätta vidare med din vision eller plan som var viktigaste i ditt liv? När du finner inget stöd? När du känner i din själ att Gud bryr sig inte? När du väntar ett tröstord, och du får en varning av straff istället, som kungens dröm?

I det föregående budskapet har vi pratat om Babeltornets byggnadsarbetare. De hamnade i ett sådant tillstånd. De var förmodligen troende, eftersom de härstammade från de troende som lämnade arken. Händelsen i Babel orsakade inte bara att människorna började prata olika tungomål; de började också att öva olika religioner. När deras strävan för att bygga tornet misslyckades, och deras böner till Gud om ämnet fick bara "NEJ" som svar, då sökte de andra gudar, allihopa. Gud fick kalla Abraham från en förlorad värld, lik den som han hade dränkt med floden, för att skapa ett folk från patriarken som skulle känna, tjäna och tillbe den riktige och sanne Gud.

Kanske tänker du i ditt hjärta, "men jag ser ingen helig ängel som kommer från himmelen för att ge mig något svar i mina problem". Detta var en rik mans tankesätt. Han dog och gick till dödsriket, och då bad honom Abraham att återuppväcka Lasaros, en tiggare, och skicka honom till sina syskon, så att han skulle predika till dem och befria dem från helvetet. Abraham sade till honom att sina släktingar hade sina egna "änglar" eller Guds budbärare på jorden, och det är till dem man skulle lyssna till. Den rike visste väl att sina syskon struntade i Mose och profeterna, och han insisterade, eftersom "de skulle omvända sig om de skulle se att någon har uppståt från de döda" och lyssna till honom. Men Abraham sade att, om de hade förkastat Guds ord i sina profeter som predikade här på jorden, då skulle de också förkasta ordet även om det skulle komma från den återuppståndne Lasaros.

När vi läser i Bibeln om någon som "stiger ner från himmelen", eller om "himmelen" som en andlig plats, då får vi glömma direkt atmosfären, skyarna, även rymdem eller firmamentet, eftersom "himmelen" i den andlig betydelse finns här bland oss. Ibland har den uppenbarats till några som Gud vill, som profeten Hesekiel, aposteln Johannes m.fl. De såg "himmelens" härlighet här på jorden. Det är därför Gud, som "bor i himmelen", kan befinna sig bland oss också, eftersom den här "himmelen" där Han bor är alldeles närvarande, som Han är. Läs den här bön från profeten Jesaja (och du kan också läsa NOTEN vid slutet) :

Jes 64:1-2

"O att du lät himmelen rämna och for hitned, så att bergen skälvde inför dig, liksom när ris antänds av eld och vatten genom eld blir sjudande, så att du gjorde ditt namn känt bland dina ovänner och folken darrade för dig!"

Gud är alldeles närvarande (Han fyller hela universum) Hur kan han "fara ned" eller "stiga ner", som innebär att komma från en plats till en annan? Jesaja säger, "inför dig", och det gör en skillnad. Även när Gud finns varsomhelst, Hans närvaro är inte uppenbart för alla, och Han visar sig inte alltid på spektakulära eller övernaturliga sätt. Profeten Daniel och aposteln Paulus upplevde Guds närvaro och hörde Hans röst, men de andra som var tillsammans med dem såg inget. I profeten Jesajas verser, Guds fiender, särskilt "folken" - hedningarna som hade andra gudar - fruktade inte Gud, kände inte till Honom och tillbad inte Hans Namn. Även när Gud är överallt, inte alla ser Honom eller tar emot Honom.

Vill du uppleva Guds närvaro?
Eller är du rädd för att vara tillrättavisad pga alla tankar och gärningar i dit liv som är allt annat än "heliga"?

Vill du bo i Guds närvaro och ledas av Honom, i sin helighet?
Eller väljer du ett mediokert liv i synd, men där du skall vara i kontroll, inte Gud?

Vill du höra Guds röst?
Eller, är du rädd för att höra Guds röst?

Gud är vår Fader. Kanske den faderliga gestalten säger väldigt lite till dig. Kanske är du med bland dem som inte ärar fader och moder, och den faderliga gestalten är inte så uppskattat. Men tänk på att, oavsett deras mänskliga svagheter, våra föräldrar är de som har uppfostrat oss, och som står för det mesta för det som du är idag. Det var de som bringade dig till världen - det var inte storken - och de vilje, och vill fortfarande, att vi skall lyckas bara. Bibeln påstår att de "tuktade oss efter sitt eget godtycke" (Hebreerbrevet 12:10) och detta innebär att deras disciplin var en begränsad sådan, pga att de hade sina egna gränser angående deras kunskap eller deras resurser. Men den Himmelske Fadern tuktar oss "för vårt bästa, för att vi skall få del av hans helighet"

Guds huvuduppgift är inte alls att straffa oss, och det är något som Han skall inte göra oavsett hur många synder har vi begått. Att ta emot Herren är att få förlåtelse för alla våra tidigare tankar och gärningar, att få en ny start, att börja om med vårt liv i gemenskap med Honom. Det innebär att ha en Fader som vet allting, som kan allting och som älskar oss med evig, osläckbar kärlek. Det finns många som tror att "att få del av hans helighet" är detsamma som att lämna allt som är roligt, eftersom det är "inte tillåtet pga religionen". Om du tillhör denna grupp, låt mig berätta att det har inget att göra med "Guds tuktan". Att "få del av hans helighet" betyder att, när du kommer till Honom med alla dina synder, dina laster och din ondska, du förklaras "helig" pga blodet som Jesus Kristus utgöt på korset. Det är blodet som helgar oss, förvandlar oss till "heliga". Och detta händer när vi är fortfarande "syndare". Han ser inte våra synder, varken de som vi har begått eller de som vi är på väg till att begå. Han ser att vi har tagit emot Jesus Kristus som Herre och Frälsare. Blodet som han utgöt på Golgatas kors har kraften för att helga den värsta av alla syndarna.

Guds röst är Hans Andes röst. Anden kan ge dig en dröm, eller sända till dig en angel, en profet eller en predikant. Han kan kommunicera med dig genom en bild, en text, en händelse. Allting är möjligt med Gud. Det är vi som kräver ibland att Han skall tala till oss genom någon återuppstånden Lasaros, men Han är Gud. Han är suverän och Han pratar som Han vill. Om du hör Guds röst, förhärda inte ditt hjärta. Hans röst kommer till oss bara till frälsning. Nebukadnessars dröm var en varning, men han glömde Daniels råd och gick direkt till ondskan som var profeterat för honom. När du hör att destinationen för de som bor utan Gud är ett evigt helvete, pga deras synder, detta är också en varning till dig, så att du knäböjer inför Jesus Kristus, ber Honom om förlåtelse för dina synder, och ber Honom att bli ditt livs Herre. Han skall vara den som leder dig, eftersom det är Han som har räddat dig. Jesus är Herren. Om du har aldrig tagit emot Honom, låt mig berätta att det är detta som Gud vill höra, att en syndare har befriats från döden  och kommit till liv. Ta emot Jesus Kristus, och bli Gud's barn!

Må Herren välsigna dig!

I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard


NOT:

I 1 Mos 11 läser vi att Gud planerade att "stiga ned dit och förbistra deras tungomål" när Han såg de som arbetade med Babelstornet. Och vi läser också att "Herren där förbistrade hela jordens tungomål. Därifrån spred också Herren ut dem över hela jorden". Men detta motsäger 1 Kor 14:33, där Paulus påstår att "Gud är inte oordningens Gud utan fridens". Om vi slår upp ordet i en svensk ordbok, att "förbistra" är lika med "förvirra" eller "bringa i oordning". För att förstå detta får vi hjälp av en annan text. Gud är inte "lögnens fader", utan Satan. Men Ordet berättar om ett tillfälle att Gud sänt en lögnens ande för att uppnå sin syfte (1 Kungaboken 22:19-23)

I 1 Kungaboken 22 läser vi hur Israels kung - dåtiden var den onde Ahab - ingick i allians med Judas kung för att attackera Arams kung. Ahabs profeter hade talat lögner till honom - det är väl inget konstigt om vi tänker på att norra riket var ett avgudadyrkares näste - och bara en profet talade Guds Ord till kungen. I profetian ser vi hur Gud tillåter en oren ande att fylla profeternas mun med lögner, så att Ahab skulle komma sitt öde till mötes.

Den "förbistrande" ande som kom över byggnadsarbetarna i Babel är utan tvivel en av samma sort som den lögnens ande som kom över Ahabs profeter. Gud tog ifrån dem deras enighet - en helig beskaffenhet som kommer från Helig Ande - så att de skulle bli förvirrade och splittrade. Det är Gud som ger gåvor och välsignelser, men det gör Han inte så att vi skall använda Guds gåvor i det som inte ingår i Guds vilja. En avskyvärd synd som vi kan läsa om är att begagna heliga saker och ting för att uppnå felaktiga mål, som de gjorde vid Babel och som Ahab gjorde i hela sitt liv. Danielsboken handlar om detta också i kapitel fem, som vi skall också kommentera, om Herren tillåter det.

Båda texter, Babeltornets och den som berättar om Ahabs död, visar oss att när vi lämnar Guds skydd då utsätter vi oss själva till Satans påverkan. Att inte höra Guds röst gör oss sårbara och oskyddade, och lämnar dörren öpen till orena andar som vill förvirra eller lura oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar