Daniel 4:1-4

Är du rädd någon gång? Eller skräckslagen? Eller förvirrad? Eller nervös?
Kanske har du varit rädd, skräckslagen, förvirrad och nervös samtidigt?
Eller kanske har du aldrig erfarit sådana tillstånd?
(OBS! Man skall inte ljuga!)

Se vad som hände Nebukadnessar, kungen:

Daniel 4:1-4

"Jag, Nebukadnessar, satt i god ro i mitt hus och levde lycklig i mitt palats. Då hade jag en dröm som förskräckte mig. Jag ängslades genom drömbilder på mitt viloläger och genom en syn som jag såg. Därför gav jag befallning att man skulle hämta alla de visa i Babel till mig, för att de skulle säga mig drömmens uttydning. Så kom nu spåmännen, besvärjarna, kaldéerna och stjärntydarna, och jag berättade drömmen för dem, men de kunde inte säga mig dess uttydning"


När man jämför B82 texten med det arameiska originalet kan man se några skillnader:

1) I den "interlinear bible" version kallas de här verser för 4-7 (under Daniel 3:31-33 finns det en förklaring till detta) I princip, när man skall tillämpa de här verser - 3:31-33 - och lära sig något från dem, spelar det ingen roll om kungen prisar Gud pga mirakel från kapitel 3 eller 4)

2) "spåmännen, besvärjarna, kaldéerna och stjärntydarna" är översättningen av arameiska "khartumayá, ashfayá, kasdayé och gazrayá" som kan översättas som "trollkarlar, stjärntydare, kaldéer och spåmän" (under Daniel 2:1-2 finns det mer information)

Varför är kung Nebukadnessar rädd, skräckslagen, förvirrad och nervös?

Varför förlorar han lugn och ro, och blir bekymrad och osäker?

Innan vi hittar ett svar till varje "varför", det skulle vara nyttigt att veta VEM är det som gav kungen en sådan dröm. Om du, som jag, har ett larm system som skall aktiveras när du slutar jobba och åker hem, eller om du har det i bilen eller i ditt hus, då vet du att det aktiveras så att om en tjuv gör intrång, larmet ljuder högt och ett bevakningsföretag varnas. Larmet hindrar inte brott, men visar att det är på gång.

I vår ande, själ och kropp vi har flera "larm" system också. Om du rör oavsiktligt stekpannan som är i spisen, varsomhelst förutom i handtaget, du ska erfara smärta och bränna dig lite grann. Den här smärtan är en mycket viktig och nyttig sådan, eftersom om du inte känner något, då kan du låta din hud brännas ihjäl utan att reagera. Smärtan är larmet som visar dig att du skall dra ut din hand innan den förstörs.

Läs nu de här orden som kommer från andra brevet från Paulus till Korinthierna, 7:9-10:

"... nu gläder jag mig, inte över att ni blev bedrövade utan över att sorgen ledde till omvändelse. Ni blev ju bedrövade på det sätt som Gud vill och har därför inte lidit någon skada genom mig. En sorg efter Guds vilja leder till en omvändelse som ger frälsning och som ingen behöver ångra, medan världens sätt att sörja leder till död"

Aposteln syftar till ett tidigare brev, sannolikt 1:a Korinthierbrevet, som bedrövade bröderna i Korints kyrka. Hur är det att Paulus, som skrev i Romarbrevet 12:15 "Gläd er med dem som gläder sig och gråt med dem som gråter", gläder sig pga de blev bedrövade?

Svaret är i vers 10: det finns två slags sorg, en "god sorg" och en "ond sorg". Om vi återkommer till vår stekpanna, det finns en "god smärta" som varnar dig så att du drar din hand, och en "ond smärta", när hela armen är borta. Den "goda sorgen" definieras av aposteln som den som "leder till en omvändelse som ger frälsning". Korinthierbrevet som bedrövade dem kallade dem att avstå från sina synder och att ordna sitt liv i Kristus. Paulus ord, även när de bedrövade församlingen, verkade Guds mål bland dem. "Ond sorg" uppstår när vi lyssnar till Satans anklagelser, han som kallar god for ond och vice versa. Han försöker att vi skall må dåligt när vi tänker, säger eller gör Guds vilja. Den här sorgen leder självklart till död, eftersom om man blir hindrat av att göra det goda, då finns det bara det onda som val.

Hur vet vi vem som förskräckte kungen? Om man läser hela kapitlet, då ska man se att drömmen var en varning, och i versen 21 kallar profeten det hela som "den Högstes rådslut, som har drabbat kungen". Gud gjorde så att kungen skulle bli rädd, och gav honom ett gott råd genom profeten, som kungen glömde. Syftet med drömmen, Daniels uttydning och profetians fullbordan på kungen, var att han skulle erkänna att "det är himmelen som har makten" (vers 23)

Däremot måste vi påpeka att Gud inte använder bara drömmar för att kalla oss till omvändelse. Kungens dröm var ett mysterium eftersom han visste inte uttydningen, och därför var han skräckslagen. Men det finns flera slags "mysterium" i Skriften, som är på något sätt andra vägar genom vilka Gud fullbordar sitt syfte, att starta det andliga "larmet" som visar oss att vi vandrar på dödens väg, och att vi måste omvända oss om vi vill frälsning.

Ordet "mysterium" (eller "hemlighet") associeras med det okända och övernaturliga. Vi läser nuförtiden "spökhistorier" med övernaturliga varelser eller oförklarliga händelser. De förekommer ofta i "thriller" filmer, som söker att skrämma oss helt enkelt. Men det är inte alltid Guds syfte med de bibliska hemligheter, och det är inte direkt ordets meningen i Skriften.

I Daniel 4 och i Daniel 2 också, det arameiska ordet för "hemlighet" är "raz". LXXn översätter till grekiska "mustérion", samma ord som används i NT. I bibliskt sammanhang förknippas inte "hemlighet" och "mysterium" med det oförklarliga eller övernaturliga, utan med det okända eller hemliga. Ett "mysterium" är något som bara de utvalda vet, och inte de ogudaktiga, eller någon händelse från framtiden som Gud har uppenbarat till några få bara. Några ord på hebreiska i GT är "taalumá" - i Job 11:6, Psaltaren 44:21 - "satám" - i Hesekiel 28:3 - och "sod" - i Job 15:8, Ordspråksboken 11:13 och Amos 3:7.

Låt oss ta en närmare titt till de här sista versen, Amos 3:7: "Sannerligen, Herren, Herren gör alls ingenting utan att ha uppenbarat sitt råd för sina tjänare profeterna". "Råd" står för "sod", som kan tolkas som "mysterium" eller "hemlighet". Herden från Tekoa säger att genom profetiorna uppenbarar Gud till oss det som är hemligt till andra, saker och ting som Han skall göra i framtiden. Ordet som Amos använder är "sod", som betyder bl.a. ett möte där diskussionsämnen är kända bara av de som deltar, och hemliga till resten. Våra böner när vi är allena med Herren kallas för "sod" också, eftersom vi är i ett "möte" med Gud där inget vet vad vi talar eller Guds svar, utan bara den som ber och Gud.

Fån denna synpunkt, varje profetisk uppenbarelse är ett "mysterium". Aposteln Johannes kallar på detta sätt Guds rikes tillkommelse, när Jesus skall regera i Millenniet efter de förskräckliga händelser i den Stora Vedermödan. Se Upp 10:7, där han kallar detta för "Guds hemlighet" - gr. mustérion - "enligt det goda budskap han gett sina tjänare profeterna". Och på så sätt är hela Bibeln ett "mysterium", en hemlighet som Gud har uppenbarat till sina tjänare profeterna (de som skrev den) Aposteln Paulus kallar för hemligheter flera av de uppenbarelser han fick, som Israel's återställning efter en temporärt förkastelse (Rom 11:25) de troendes återuppståndelse (1 Kor 15:51) eller Antikristus som dyker upp med en diktatur i de sista tiderna, "laglöshetens hemlighet" i 2 Thess 2:7.

Ett annat område där man använder orden "mysterium" eller "hemlighet" i bibliskt sammanhang förknippas med uttydningar av syner och bilder. Bildstoden i Nebukadnessars dröm i Daniel 2 var en hemlighet tills profeten Daniel gav honom uttydningen (den representerade historiska händelser) På samma sätt skriver Johannes i Uppenbarelseboken 1 om "stjärnorna och lampställen" (pastorer och församlingar) och den stora skökan i Uppenbarelse 17 (ett politiskt-religiöst system) Bildernas mening är ett mysterium tills vi får Guds uppenbarelse om det. Liknelser och allegorier har också att göra med "himmelrikets hemligheter", som Herren säger oss i Matteus 13:11. Sådana uppenbaras bara för de troende, men är hemliga till de ogudaktiga. I båda, bilderna och berättelserna, det finns en hemlig mening som utgör "mysteriet" och som uppenbaras till de troende genom deras tro.

En sist (för tillfället; det finns flera) exempel av "mysterium" är evangeliet av Herren Jesus Kristus. Aposteln Paulus kallar förkunnelsen av den korsfäste Jesus "Guds hemlighetsfulla vishet som var fördold" i 1 Kor 2:7, eftersom Messias och hans verk på jorden var inte direkt uppenbarade i GT, utan på ett hemligt sätt (Rom 16:25) Evangeliets hemlighetsfulla beskaffenhet orsakar att predikan om Kristus kallas för att "förvalta Guds hemligheter" (1 Kor 4:1) och "att predika" kallas för "bära fram hemligheten i evangeliet" (Ef 6:19; Kol 4:3; 1 Ti 3:9) Det finns flera drag i Evangeliet som ser annorlunda ut än det som uppenbarades i GT, och de kallas för "hemligheter" eftersom vi behöver en speciell uppenbarelse för att kunna förstå dem.

I kyrkan under den kejserliga perioden - dvs det sena romerska imperiet - och under medeltiden, och t.o.m. i några av de reformerade kyrkorna, har judarna blivit förföljda av s.k. "kristna" som har anklagat dem eftersom de tar inte emot deras Messias. De som har gjort det begrep inte denna hemlighetsfulla beskaffenhet i evangeliet, nämligen att utan Guds uppenbarelse, ingenstans i GT läser vi, "Messias ska kallas för Jesus av Nasaret, han skall leva under det romerska imperiet och han skall korsfästas". Det kan vara faktiskt svårare för judarna att ta emot Jesus än det är för andra folk som har aldrig hört om Gud eller Skriften, eftersom de har en uppenbarelse i GT (för många kan den var den enda som de tror på) Observera flera "hemligheter" som skulle bli en stötesten till dem:

- mysteriet av den heliga Treenigheten: i GT betonar man Guds enighet (Gud är En) och det profeteras att Han skulle sända en Messias som skulle återupprätta Israel och grunda ett evigt rike. Men det är inte så klart att Messias skulle vara Gud själv (observera Kolosserbrevet 2:2, 3, då Kristus och Gud är detsamma, eftersom vår Herre är allvetande, en beskaffenhet som hör bara Gud till) Den här Messias uppenbarelse, Gud själv inkarnerad, kallas för "vår religions hemlighet" i 1 Ti 3:16. I Efesierbrevet 1:9-10 läser vi att "Guds viljas hemlighet" var att "sammanfatta allting, i himlen och på jorden, i Jesus Kristus" (den som skulle regera i evigheten över hela universum) Utan sådana uppenbarelser, uttydningar av "mysterier", skulle vara svårt att tänka sig hur kan någon vara Gud och människa samtidigt, och hur Gud, som är En, består av Tre Personer.

- mysteriet av hedningarnas deltagande i Guds frälsningsplan: den allmänna synen i GT - och den sanna, faktiskt, tills Jesu tillkommelse - var att frälsning och evigt liv skulle vara möjliga bara genom Israels Gud, den som instiftade djuroffer för att få förlåtelse för syndarna, och den som gav folket budord, regler för att leva efter Guds vilja. För att bli frälsta, hedningarna skulle lämna deras avgudar och bli judar (många gjorde så, faktiskt, och kallades för "proselyter") När vi läser Efesierbrevet 3:3-6, hela synen har ändrats. Nu är det enda offret Jesu död och Hans blod som utgjöts på korset, det stora offret som ersätter de gamla djuroffer, och frälsningen beror nu på att ta emot Jesus som Herre och Frälsare (även för judarna) eftersom mysteriet som inte hade uppenbarats i GT är känt nu "genom de heliga apostlar och profeter".

- mysteriet av den Helige Andes boning i de troende: Kolosserbrevet 1:26-27 kallar det som att "Kristus finns hos er". Det är svårt att begripa för en troende av GT, där Anden kom över de smorda profeter eller präster, och folket lyssnade till dem, trodde på deras uttydningar och följde deras läror. Detta begrepp, att Guds Ande skulle bo i de troende, och skulle förändra de från fallna varelser tillbaka till Guds likhet, är inte alls klart för GTs troende, eftersom det är bara profeterat som ett nytt förbund i framtiden. Observera Hesekiel 36:24-28 :

"Ty jag skall hämta er från folken och församla er från alla länder och föra er till ert land. Och jag skall stänka rent vatten på er, så att ni blir rena. Jag skall rena er från all er orenhet och från alla era eländiga avgudar. Och jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma i ert bröst. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. Jag skall låta min Ande komma i ert bröst och göra så, att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och gör efter dem. Så skall ni få bo i det land som jag gav åt era fäder, och ni skall vara mitt folk, och jag skall vara er Gud"

Observera att de här orden talar till judar som har lämnat sin Gud och tillber "eländiga avgudar". Man kan läsa profetian att Guds Ande skulle komma i dem, och leda dem att göra Guds vilja. I GT levde man "efter Guds vilja" genom att följa Guds lag och genom att bringa djuroffer för att bringa försoning pga syndarna. Men nu ser vi i profetian att de skulle bli rensade med "rent vatten" - som symboliserar Guds Ord, som kallar till omvändelse, och Guds Ande, som leder oss att göra Guds vilja - inte med djuroffer.

Den parallella texten hittar vi i Jeremia 31:31-34 :

"Se, dagar skall komma, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Judas hus. Inte ett sådant förbund som det jag slöt med deras fäder på den dag då jag tog dem vid handen för att föra dem ut ur Egyptens land – det förbund med mig, som de bröt, fastän jag var deras rätte herre, säger Herren. Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst, och i deras hjärtan skall jag skriva den, och jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk. Då skall de inte mer behöva undervisa varandra, inte den ene brodern den andre, och säga: "Lär känna Herren", ty de skall alla känna mig, från den minste bland dem till den störste, säger Herren. Ty jag skall förlåta deras missgärning, och deras synd skall jag inte mer komma ihåg".

Nu handlar det om en bredare mening - till alla judar, eftersom de bröt GT - och om en viktig punkt: det här "nya förbundet" skulle vara annorlunda än den som instiftades i Sinai. Profeten talar till hela Israel, som bröt den andra förbundet. Guds Andes verk skulle vara att "skriva i deras hjärtan" och "lägga i deras bröst" Guds lag. De skulle inte bara följa deras andliga ledare, utan Gud själv skulle verka och leda dem (de skulle "känna honom" utan att någon skulle "behöva undervisa" den andre)

Vid tiderna där Kolosserbrevet påstod att "Kristus skulle finnas hos oss", den Helige Andes verksamhet var okänd, det var ett "mysterium", som det är för många även nuförtiden. Romarbrevet 3:23 säger, "alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud". Den här förskräckliga anklagelse menar att Guds härlighet uppenbaras inte genom oss pga våra synder, och adresseras till alla människor, både judar och hedningar. Det inte bara undet romerska imperiet att människorna tänkte, talade eller agerade som fallna varelser som hade lämnat deras Skapare och Fader. Många av oss är i samma tillstånd nu, efter två millennier. Det är inte bara dem som adresserades av Ro 3:23 som behövde den Helige Andes boning i deras hjärtan för att bli förändrade, utan alla människor i alla tider och i hela världen.

Kungen Nebukadnessar kallade de visa i sitt rike eftersom han var skräckslagen. De kunde inte hjälpa honom, och slutligen kallade han Daniel, Guds profet, som gav honom uttydningen och ett råd för att undvika straffet. Nebukadnessar hade inte Guds Ande i sitt bröst, så han tog inte emot Daniels uttydningen som Guds uppenbarelse, och trots att han hade ett råd från Gud, syndade han och slogs av domen som hade profeterats.

Om su är oroad pga rädsla, förvirring, nervositet eller vilken som helst situation som oroar dig och som är oförklarlig, vilket som helst "mysterium" som får dig fjättrad och hindrar dig från gemenskap med Gud och det glädjefyllda livet som Han ger oss, kanske är det Gud som knackar på din dörr, och som har startat ditt andliga larm för att säga till dig att du behöver en förändring i ditt liv. Det är den Helige Anden som ger oss glädje och frid. Det är Han som befriar oss från rädsla och ångest som plågar dem som vandrar utan Gud, utan tro och utan hopp. Den Helige Ande kommer för att verka din själs frälsning. Och det finns bara en ingång för att komma till denna välsignelse: att ta emot Jesus som Herre och Frälsare. Han har lovat att ge den Helige Ande till alla som tar emot Honom. Läs Johannes 7:37-38 :

"På högtidens sista och största dag ställde sig Jesus och ropade: "Är någon törstig, så kom till mig och drick. Den som tror på mig, ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten, som skriften säger."

De här "strömmar av levande vatten" skulle vara ett "mysterium" om Johannes, aposteln som skrev det här evangelium, inte skulle ha gett oss en uppenbarelse i nästa versen:

"Detta sade han om Anden, som de som trodde på honom skulle få. Ty ännu hade Anden inte kommit, eftersom Jesus ännu inte hade blivit förhärligad"

Jesus Kristus vill bo i oss alla genom sin Ande, och leda oss till att göra Guds vilja, och befria oss från tvivel, rädsla, oro, ångest, osäkerhet, kontrollbehov, otro, kärlekslöshet, ogudaktighet och allt annat som förstör Guds likhet i oss. Jesus Kristus vill återupprätta oss så att vi kan återspegla igen Gud Fadern, vår Skapare, på samma sätt som Han gjorde det när han levde här på jorden. Inte för att Han behöver det; Han är och Han skall vara Gud även om miljoner människor dör utan att ta emot Honom, och går till eldsjön som brinner av svavel, i evigheten. Det är vår själ som behöver Honom, för att kunna leva med Gud i evigheten.

Vill du bli frälst? Ta emot Jesus! Han skall ge dig Livets Ande!

Må Herren välsigna dig. I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar