Daniel 4:20-22

Vad tycker du om varningar eller förbud?
Hur blir ditt liv påverkat av varningar eller förbud, särskilt när de kommer från Gud?

Daniel 4:20-22 

"Men att kungen såg en helig ängel stiga ned från himmelen, vilken sade: 'Hugg ned trädet och förstör det. Dock må stubben med rötterna lämnas kvar i jorden, bunden med kedjor av järn och koppar, bland markens gräs. Av himmelens dagg skall han vätas och ha sin lott med markens djur, till dess att sju tider har gått fram över honom', 

"...detta betyder följande, o kung, och detta är den Högstes rådslut, som har drabbat min herre kungen: Du skall bli utstött från människorna och tvingas bo bland markens djur och äta gräs som en oxe och vätas av himmelens dagg, och sju tider skall så gå fram över dig, till dess du besinnar att den Högste råder över människors riken och ger dem åt vem han vill"

I ett tidigare budskap, motsvarande Daniel 2:14-16 i den här sajten, du kan läsa om en period av 3 1/2 år då vi levde som illegala invandrare. På denna tider tog Herren hand om oss, och försåg oss inte bara med ett hem, utan med mat, personliga artiklar och tjänster (som tillgång till tvättstugor, t. ex) Detta gjorde Han genom flera spanska talande församlingar som var bekanta med vår situation. 

En dag var vi på besök hos en chilensk familj, väldig snälla och fina människor som hjälpte oss på dessa tider. Vid besöket såg vi att de hade, som vi, en promise-box, och vi började titta i för att se vilka verser innehöll deras. Om du inte vet vad talar vi om, de här "löfteslådor" är små kapslar med kort som innehåller Bibelverser, ungefär som de judiska tefillin (skillnaden är att tefillin har remmar så att man bär dem, men promise box ligger hemma någonstans, helst på matbordet, och man läser t.ex. efter tack böner vid måltiderna)

Det förstå kortet var en varnande vers som jag inte kommer ihåg just nu, men lika 5 Mos 28:15 ("Men om du inte hör Herrens, din Guds, röst och inte håller alla hans bud och stadgar, som jag i dag ger dig, och gör efter dem, så skall alla dessa förbannelser komma över dig och träffa dig") Vi gjorde som Homer Simpson, "det här var en övning" och tog ett annat kort. Men det talade om straff pga synden också. När vi drog det tredje och det blev i samma anda, då skrattade vi och frågade, "Ursäkta, är det här en "promise" box eller bara tuktoris?"

För det mesta välkomnar vi gärna de verser som talar om hur mycket älskar Gud oss, och om alla välsignelser som vi skall uppleva pga vår tro. Men det är inte alla som välkomnar tillrättavisning, varningar eller reprimander. Nebukadnessars dröm var allt utom rolig, eftersom det handlade om ett sjuårigt straff, och även när han inte visste vem eller vad var det som trädet syftade till, det verkar så att han var rädd att det skulle kunna ha att göra med sig själv. 

Kanske undrar du vad är det för skillnad mellan löftena, varningar, budord eller profetia. De så kallade "promise boxes" innehåller inte bara "löfte", utan alla fyra och lite till - de återspeglar Herrens Ord, och i Bibeln hittar man verser till alla möjliga tillämpningar. Kungen fick från Daniel uttydningen till en profetisk dröm (de där allegoriska bilder, när någon uttyder dem, är så verkliga profetior som de andra som uttalas med ord, precis som tolkningarna på okända tungomål) Och "profetia" är ett mycket vidsträckt begrepp. I Uppenbarelseboken, den stora profetiska boken i NT där Johannes tog emot så¨många syner och profetior om framtiden, läser vi:

Upp 1:19 

    "Skriv nu ner vad du har sett och vad som är och vad som skall ske härefter" 

Alla förstår att med ordet "profetia" menas en deklaration om någonting som skall hända i framtiden. Och detta är ingen felaktig betydelse, men inte heller en fullständig sådan, eftersom det är mycket mer som man kan höra i de bibliska profetiorna. Det finns profetior om saker och ting från förfluten tid - "vad du har sett" - som handlar om kända händelser men behandlar dem efter Guds perspektiv, och andra som handlar om nutiden - "vad som är" - där det händer samma sak. Om du läser de så kallade "Profeterna" - bibelböckerna från Jesaja till Malaki - då skall du finna långa texter som kallas för profetia men som handlar inte bara om framtiden utan om dåtida eller även förflutna händelser. Ibland åtföljs dem av råd från Gud, som varnar om syndens följder och kallar till omvändelse. 

Profetior har med framtiden att göra, självklart, men också med nutiden och förfluten tid. Dessutom kan de vara absoluta eller villkorliga. Välkända absoluta profetior är de som har att göra med Messias (hur skulle Vår Herre komma, vad skulle Han göra) och med Israels folk (hur skulle Gud spridda de ut över hela jorden pga deras synder, och sedan kalla de tillbaka och förena de igen i landet som Han lovade dem. pga av förbundet med Herrens tjänare David och med fader Abraham)

De absoluta och förebådande profetior visar oss Guds oföränderlig beskaffenhet. Han är densamma igår, och idag, och i evigheten. Det mänskliga samhället ändras hela tiden, och vi talar om epoker, tider, osv. Men Gud bor i evigheten, och Hans tankar, som är högre en våra, är detsamma från evighet till evighet. När Balak, Moabs kung, sände några ambassadörer för att kalla en profet med ett ganska tvivelaktig anseende, så att han skulle förbanna Israel, då varnade Gud profeten och befallde honom att tala bara de ord som Herren skulle ge honom. Och varje gång välsignade Bileam Abrahams avkomma. Balak blev arg, eftersom han hade avtalat med profeten att han skulle betala honom för att göra raka motsatsen. Och profetens svar var, "Gud är inte en människa, så att han kan ljuga, inte en människoson, så att han kan ångra något. Skulle han säga något och inte göra det, tala något och inte fullborda det?" (4 Mos 23:19)

Guds orubbliga beskaffenhet är försäkran för oss som garanterar att det som har blivit profeterat skall hända, eftersom Han är Helig och Perfekt, och sina beslut, som är också heliga och perfekta, ändras inte. Men ibland har vi att göra med "villkorliga profetior". Många har ifrågasatt 4 Mos 23:19, eftersom ibland har Gud "ångrat något", och har förlåtit dem som skulle straffas efter en profetia. Men detta innebär bara att det finns olika profetior, och att inte alla är absoluta. På något sätt kan vi säga att allting som kommer ut ur Guds mun är profetiskt, och det är därför Han talar om båda det som är absolut eller det som är villkorligt. Vilka är de där "villkorliga" profetior?

Observera de här verser i Jeremia 18:7-10: 

"Den ena gången hotar jag ett folk och ett rike att jag vill rycka upp, bryta ned och förgöra det, men om då det folket omvänder sig från det onda leverne mot vilket jag vände mitt hot, så ångrar jag det onda som jag hade tänkt att göra dem"

"En annan gång lovar jag ett folk och ett rike att jag vill bygga upp och plantera det, men om det då gör vad ont är i mina ögon och inte hör min röst, så ångrar jag det goda som jag hade sagt att jag ville göra dem"

Observera att Jeremia fick den här uppenbarelse från Gud själv. Vissa profetior om straff och förstörelse hade varit uttalade pga ondskan som härskade bland olika folk och rike, men om de skulle omvända sig, då skulle inte Gud straffa eller förstöra dem. Den processen ser vi i Jona boken, där Gud fullbordade inte Jonas profetia om 40 dagar, eftersom Nineves befolkning omvände sig allihopa. Andra löfte om att bygga upp har blivit temporärt annullerade pga synden. Det är motivet att Israel och Juda föll inför Assyrien och Babylonien. Absoluta profetior är ingen "försäkringsbevis" så att man kan leva i synd. 

Sådana villkorliga profetior kan väl kallas annorlunda. Observera:

2 Mos 20:7 

"Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad, som missbrukar hans namn"

2 Mos 20:12 

"Hedra din fader och din moder, för att du må leva länge i det land som Herren, din Gud, vill ge dig" 

Här kan vi läsa två av de välkända "Tio Budord", som är i sig villkor till en förbannelse ("bli straffad") eller till en välsignelse ("att leva länge") De där villkorliga profetior är länkade till budorden. Ett förbud, eller budord som föreskriver något som man skall inte göra, brukar följas av en VARNING - något slags straff som skall förekomma om man ignorerar ordet - och ett budord som föreskriver något att man skall göra brukar följas av ett LÖFTE, en välsignelse som skall komma pga lydnaden. 

I Daniels uttydning av kungens profetiska dröm kan vi se varning, löfte och budord. De här verser (Dn 4:20-22) handlar om en varning, som blir uppenbar i ängelns ord, "...till dess du besinnar..." Profetian hade ett villkor, att kungen skulle ändra sig. 

Hur påverkas ditt liv av varningar eller förbud?



Kanske har du sett den här bilden när du kör eller reser. Den är en varning om en järnväg som korsar din väg, och inga bommar skall fällas ner när tåget kommer. Om du ignorerar varningen då utsätter du din bil och ditt liv i fara, pga ett krock med ett tåg. 



Den här är en annan välkänd varning till alla som har elektriska eller elektroniska apparater hemma. Ibland följs det av "high voltage" varning. De säger till dig att du skall inte öppna apparaten eller röra något inuti den - särskilt när den är kopplat till elen - och att reparationerna skall göras bara av experter. Att ignorera varningen kan utsätta dig till en elstöt, t.o.m en dödlig sådan. 

Läs Hebreerbrevet 11:7 : 

"I tro byggde Noa, uppfylld av helig fruktan, en ark för att rädda de sina, sedan han hade fått en uppenbarelse om det som ännu inte kunde ses. Därmed blev han till en dom över världen och fick själv del i den rättfärdighet som kommer av tro"

Noa fick Guds varning och byggde arken. Processen tog många år, och medan han jobbade med arken predikade han till de andra om floden som skulle komma. Tyvärr, ingen omvände sig, förutom Noa och sin familj. Den här texten är mycket märkvärdig, eftersom Vår Herre Jesus Kristus använde den som illustration om det som skall hända när Han kommer tillbaka till jorden. I Lukas 17:26-27 läser vi:

"Som det var i Noas dagar, så skall det bli under Människosonens dagar. Folk åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick in i arken och floden kom över dem och gjorde slut på dem alla"

Profetian om floden var en varning till Noa och sin familj, men en dödsdom till resten av mänskligheten. På samma sätt är profetian om Jesus andra tillkommelse ett välsignat hopp för oss troende, eftersom vår Messias skall återupprätta rättvisa på jorden och välsigna sina egna. Men samma profetian är en dödsdom till de ogudaktiga, eftersom innan Han återkommer skall de bli en period då Guds vrede skall utgjutas på jorden och verkställa Hans dom, den så kallade "Stora Vedermödan". Att stanna kvar på jorden efter kyrkans uppryckningen - någonting som vi ska prata om när Herren tillåter det - skall vara ett hemskt straff, som Herren jämför med floden. 

Om du har inte än tagit emot Jesus som din Herre och Frälsare, låt mig säga till dig att den här profetian rör oss alla som bor här på jorden. Vi ser diktaturer och förföljelse i den här världen, men de är inget i jämförelse med dem som kommer. Vare dag hör vi om krig, svält och pandemier, men de kan inte mätta sig med dem som kommer. De illavarslande bilder som vi kan läsa om i Uppenbarelseboken, kapitel 6 till 19, är inte någon samling av allegorier; utan de där synerna motsvarar verkliga händelser som skall komma på jorden. 

Men det finns en utväg för att undvika det hela. Det enda man behöver göra är att knäböja, bekänna sina synder till Jesus Kristus och be Honom om förlåtelse, och att Han skall komma till vårt liv för att vara vår Herre och Frälsare. Ta emot Jesus Kristus! Han skall ge dig frälsning och evigt liv!

Må Herren välsigna dig!

I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar