Daniel 4:25-27

Tack Herre, vår Gud, Fader till vår Herre Jesus Kristus, för den här bloggen, som har blivit ett år gammal den 11/9! Det är vår önskan, och vår bön, att himmelens Gud skall fortsätta att ge oss, genom sin livs Ande, de här orden som kan nå de alla som lever utan tro och utan hopp, och som skall ge styrka till dem som har gjort sitt beslut för att följa Jesus. Tack Herre för Er alla, som följer bloggen och välsignar oss med eras "LIKES" och även med eras gåvor. Kom ihåg, du sår inte förgäves!

Gör du allting i ditt liv till Guds ära? Observera vad kung Nebukadnessar sade:

Daniel 4:25-27

"Allt detta drabbade också kung Nebukadnessar. Tolv månader därefter, när kungen en gång gick omkring på taket av det kungliga palatset i Babel, hävde han upp sin röst och sade:"

"Se, detta är det stora Babel, som jag har byggt upp till ett kungasäte genom min väldiga makt, min härlighet till ära!"





Om du jämförde B82s översättning med den arameiska från originalet, då har du konstaterat att den svenska versionen är en mycket bra sådan. Och att Nebukadnessar proklamerar vad som han tror att vara källan till sina bedrifter, och motivet som ledde honom att erövra andra nationer och att göra Babylonien större.

En av de mest fruktsamma tonsättare av kristen musik levde i Tyskland vid Protestantismens uppkomst, 1685-1750. Om man läser någonting om musikens historia då är det säkert att man skall känna till hans namn, Johann Sebastian Bach. Han påverkade musiken storligen, och berömda kompositörer som Mozart eller Beethoven har erkänt Bachs inflytande i deras egna verk. Bachs religiösa verk spelas världen runt fortfarande, och han har blivit kallad "den femte evangelisten" pga sin musik baserade på Bibelhistorier, nämligen evangelierna. I sina ursprungliga handskrifter kan man se, vid Bachs signatur, en fras som förekommer alltför ofta, och som kan visa oss hur litet brydde sig Bach om att "påverka musikens historia" eller att kallas för "den femte evangelist". Uttrycket är "Soli Deo Gloria", from latin, som kan översättas "allt till Guds ära". De mer än tusen verk som Bach skrev hade som syfte att ära Gud, i tonsättarens egna ord.

Ser du vilken kontrast med Nebukadnessars påstående? Den babyloniske kungen proklamerar att syftet med sina bedrifter för att göra imperiet större - som var många och stora - var "sin härlighet till ära".

I Psaltaren kan vi läsa ofta en kallelse att ge Gud ära. Observera Psaltaren 148:11-13:

"ni jordens konungar och alla folk, ni furstar och alla domare på jorden, ni ynglingar, likaså jungfrur, ni gamla med de unga"

"Ja, de må lova Herrens namn, ty endast hans namn är högt, hans majestät når över jorden och himmelen"

Det här budordet var känt av profeten Daniel, som tog emot den underbara tolkningen av kungens dröm i Daniel kapitel två, och gav Gud ära pga det (se Daniel 2:20-23) :

"Daniel hävde upp sin röst och sade:"

"Lovat vare Guds namn från evighet till evighet! Ty vishet och makt hör honom till. Han låter tider och stunder skifta, han avsätter kungar och tillsätter kungar, han ger åt de visa deras vishet och åt de förståndiga deras förstånd. Han uppenbarar det som är djupt och förborgat, han vet vad som är i mörkret, och hos honom bor ljuset"

"Dig, mina fäders Gud, tackar och prisar jag för att du har gett mig vishet och förmåga, och för att du nu har uppenbarat för mig det vi bad dig om, ty det som kungen ville veta har du uppenbarat för oss"

Gud är vår Skapare. Han har skapat inte bara himmelen och jord, utan också alla varelser som bor där, även oss människor. Om det uppenbaras något slags vishet i oss, det är Gud som har givit oss det. Om vi har talang, intelligens, styrka, skicklighet... Allt som kan hjälpa oss att kunna genomföra stora ting, är en gåva från Gud. Och Guds gåvor verkar när han tillåter det. Om Han är inte med i vårt syfte, då spelar det ingen roll hur duktiga vi år. Det finns inga möjliga bedrifter utan Guds överensstämmelse.

De som förfärdigade rymdskeppet "Odyssey", vilket uppdrag (Apollo 13) var att landa i månen, de var mycket duktiga och försiktiga, så mycket som alla andra som har gjort ett sådant rymdskepp. Men en olycka orsakade att uppdraget fick avbryta, och astronauterna klarade mirakulöst att återvända levande till jorden. Skeppet "Titanic" var vid sin tid ett under av teknik och skeppsbyggnadskonst. Men i sin första resan sjönk det, pga en kollision med ett isberg, och de flesta passagerare och besättningsmedlemmar dog.

Tillbaka med kungen Nebukadnessar, låt oss lägga märke till en annan detalj. Han säger inte bara att sina bedrifter var honom till ära, utan påstår också att han "har byggt upp Babel till ett kungasäte genom sin väldiga makt". De exempel i stycket ovanpå, med tusen fler vi skulle kunna citera, visar oss enorma bedrifter, som innebär stora kunskaper, avancerad teknologi och otroliga prestationer. Men de lyckades inte. Den stora Babylonien, som härskade i Mesopotamien för seklerna och som underkuvade så många nationer, föll inför Persien bara några år senare.

Gör du allting "Soli Deo Gloria"? Vi skulle kunna tala om många exempel till, om frukterna man får skörda när man gör något utan att ge Gud äran. Men Guds Ande skall göra detta på ett mycket bättre sätt i vårt liv, om vi tar emot Jesus Kristus som Herre och Frälsare, och om vi låter att Hans Ande fyller våra hjärtan och leder oss.

Om du har inte tagit emot Jesus som Herre och Frälsare... kom ihåg! Det finns fortfarande tid! Tiden skall komma när detta ska vara omöjligt, om vi låter våra synder leda oss till helvetet. Men nu är tiden att ta emot Frälsaren och undvika att gå detta bedrövliga öde till mötes. Ta emot Jesus, och evigt liv med Honom!

Må Herren välsigna dig!

I Jesu Kristi kärlek, din bror

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar