Daniel 4:28-29


Vad tycker du om Guds domer? Observera domen som drabbade kungen Nebukadnessar:

Daniel 4:28-29 

"Medan ordet ännu var i kungens mun, kom en röst från himmelen:" 

"Dig, kung Nebukadnessar, må det vara sagt: Ditt rike har blivit taget ifrån dig. Du skall bli utstött från människorna och tvingas bo bland markens djur och äta gräs som en oxe, och sju tider skall så gå fram över dig, till dess du besinnar att den Högste råder över människors riken och ger dem åt vem han vill." 


Om du jämförde B82 med den arameiska från originalet, då har du konstaterat att den svenska versionen är mycket bra. Dessutom, att det finns inte längre allegoriskt språk, utan "trädet" heter nu Nebukadnessar, och profetian gäller kungen själv, att straffet har drabbat honom. Om du läser vidare skall du se att kungen var galen i sju år. Han trodde att han var ett djur och levde som ett sådant. 

Är domen som vi ser här ett exempel på något som skulle hända med oss? Eller, är det bara Nebukadnessar som har tuktas av Gud genom mänsklighetens historia?

Observera att vi länkar "dom" och "tuktan", eftersom i det här fallet blev det inte en evig dom på kungen, utan ett straff på begränsad tid - tills han skulle erkänna att Gud härskar över mänskligheten, och att hans kungligt säte var Guds givet. Självklart finns det också domer som inte har ett disciplinerande syfte, utan straff bara. Om man blir fängslad under begränsad tid, då finns det möjligheten av delta i något slags rehabiliterings program, så att man blir en vanlig medborgare igen när man lämnar fängelset. Men om man är dödsdömd eller får livstidsfängelse, då har man inte denna rättighet; det gäller bara att dö eller att vara straffånge tills man dör. 

Är Guds domer disciplinerande, eller ett evigt straff?

Observera följande verser:

"Om jag tillsluter himmelen, så att regn inte faller, om jag befaller gräshoppor att fördärva landet eller om jag sänder pest bland mitt folk, men mitt folk, det som är uppkallat efter mitt namn, då ödmjukar sig och ber och söker mitt ansikte och omvänder sig från sina onda vägar, så vill jag höra det från himmelen och förlåta deras synd och skaffa bot åt deras land"

2 Krön 7:13-14

Torkan, gräshoppor eller pandemi är inte på måfå. De här verserna visar oss att Gud tillåter sådana katastrofer att slå en del av människorna pga sina synder. Och vi kan också se att de här katastrofer har ett syfte, nämligen att syndarna skall omvända sig. Vanligen dyker upp falska profeter i sådana tider, och profeterar "världens ände", men det är viktigt att veta att sådana katastrofer är något temporärt, och att Gud skall bevara oss och ge oss seger över dem när vi ber och lämnar våra onda vägar. 

Kan vi säga då att Guds domer är ett disciplinerande ting?

Observera de här verserna:

"Då nu solen hade gått upp över jorden och Lot hade kommit till Soar, lät Herren svavel och eld regna från himmelen, från Herren, över Sodom och Gomorra. Och han omstörtade dessa städer med hela Slätten och alla dem som bodde i städerna och det som växte på marken" 

1 Mos 19:23-25 

Domen som drabbade Sodom och Gomorra var inte alls temporärt eller disciplinerande. Inte heller floden, eller den som skall drabba "odjuret" och den falske profeten i Uppenbarelseboken. Om du har "lärt" dig att Gud, eftersom Han är god, skall inte straffa mänskligheten, låt mig berätta att du har fel där. Några domer har som syfte att leda syndarna till omvändelse, ja, men andra är till för att helt enkelt verkställa dödsdomen om syndarna. 

Men... (kunde man tänka sig) de här döds domer, som inte lämnar en något chans till rehabilitering... vem skall drabbas att dem? Kanske de värsta syndare? De som har inte omvänt sig? Hädarna? Vi alla?

Hur skulle tillämpas på oss nuförtiden kunskapen om de domer som drabbade mänskligheten i Noas tider, eller dem som bodde i Sodom och Gomorra?

I Lukasevangeliet läser vi:

"Ty liksom blixten flammar till och lyser upp hela himlen från horisont till horisont, så skall Människosonen visa sig på sin dag. Men först måste han lida mycket och förkastas av detta släkte"

"Som det var i Noas dagar, så skall det bli under Människosonens dagar. Folk åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick in i arken och floden kom över dem och gjorde slut på dem alla"

"Eller som på Lots tid: folk åt och drack, köpte och sålde, planterade och byggde, men den dag då Lot lämnade Sodom regnade eld och svavel från himlen och gjorde slut på dem alla" 

"Likadant blir det den dag då Människosonen uppenbaras"

Luk 17:24-30 

De här är Jesu ord, ord som uttalades av Vår Herre, den som uppenbarades som jordisk varelse, som säger att "den dag då Människosonen uppenbaras" - dvs när Han återkommer till jorden - det skall hända med mänskligheten precis som det hände med Sodom och Gomorra befolkningen, eller med de som befolkade jorden vid Noas tid. I de där historier, Gud bevarade de rättfärdiga och drabbade de andra med död, de som förkastade alla varningar om dödsdom. Inbilla dig inte för ett ögonblick att eftersom Gud är en God Fader då är Han inte den Rättfärdig Domare (undrar du hur skulle en fader vara "god" om han dömer inte på rätt sätt?)

Men då... måste vi vara mycket goda, så att vi slipper att vara bland "syndarna" som skall dö när domen kommer?

Självklart är det inget fel med att "vara god". Våra goda gärningar är värda en belöning i evigheten, enligt Guds Ord. Observera Herrens ord om detta: 

"Den som tar emot er tar emot mig, och den som tar emot mig tar emot den som har sänt mig. Den som tar emot en profet därför att det är en profet, han skall få en profets lön, och den som tar emot en rättfärdig därför att det är en rättfärdig, han skall få en rättfärdiges lön. Och den som ger bara så mycket som en bägare friskt vatten åt en av dessa små, därför att det är en lärjunge – sannerligen, han skall inte gå miste om sin lön"
Matt 10:40-42 

Men låt dig inte luras angående de här "löner". Det finns inte ett enda ord i hela Bibeln där det står att goda gärningar frälser oss, och öppnar himmelens portar för oss. Det spelar ingen roll att vi gör mycket god; våra synder är tyngre och absolut tillräckliga för att sända oss till helvetet. Romarbrevet 3:23 påstår att, "Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud". "Alla" betyder "alla". Den dödsdömde mördare och predikanten, kungen och tiggaren, den obotligt sjuke och den som är frisk som en nötkärna... ALLA har syndat, och ALLA har gått miste om härligheten från Gud. En enda synd räcker till för att skickas till helvetet. Men denna förskräckliga domen, som innebär evig död och evig pina, lades på en mans axlar. Det står i Jesaja 53:5 :

"Ja, han var sargad för våra överträdelsers skull och slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom, för att vi skulle få frid, och genom hans sår blir vi helade"

Straffet som ger oss frid är försoningen, som gör det möjligt för oss att nalkas Gud oavsett våra synder. På korset bar Kristus Jesus alla synder som skymmer Guds avbild i oss, och som visar våra sataniska drag. På korset tog Kristus Jesus på honom dödsdomen som vi hade förtjänat pga våra synder, och gav oss igen möjligheten att bli rättfärdiga inför Gud. Korsets dom är den som Han, Guds Son, som aldrig syndade, tog på sig, så att våra synder skulle få förlåtelse och finnas inte längre. 

En annan dom vi läser om i Bibeln är den där man skall belönas pga sina gärningar. I 2:a Korinthierbrevet 5:10 läser vi: 

"Ty alla skall vi stå inför Kristi domstol, sådana vi är, och där skall var och en få igen för vad han har gjort under sitt jordiska liv, gott som ont"

Den här kallas för "bema" domen, pga det grekiska ordet för "domstol". Och den är en "bara för troende" dom. Det spelar ingen roll hur många goda gärningar har man gjort; utan Kristus, då saknar man biljetten för att komma in där och ta emot "lönen". Belöningen för våra rättfärdiga handlingar får vi på en plats där man får bara komma in om man blir "förklarat oskyldig" i korsets dom. 

Men... vad skall hända med de som inte har tagit emot Jesus Kristus? Läs Apostlagärningarna 17:29-31:

"När vi nu har vårt ursprung i Gud, då får vi inte föreställa oss det gudomliga som något av guld eller silver eller sten, som något en människa har format efter sina idéer och med sin konstfärdighet. En lång tid har Gud haft överseende med okunnigheten, men nu ålägger han människorna, alla och överallt, att omvända sig"

"Ty han har fastställt en dag då han skall döma världen med rättfärdighet genom en man som han i förväg har bestämt därtill. Det har han bekräftat för alla människor genom att låta honom uppstå från de döda" 

Aposteln Paulus talade till atenarna, i den Antika Grekland där de flesta var hedningar och avgudadyrkare. Han sade till dem att Gud inte är en avbild - av de många som de tillbad där. Nuförtiden skulle han behöva andra ord för att tillrättavisa ateister eller religiösa, universalister or fariséer, och alla andra "blinda ledare för blinda". Men låt oss fokusera på versen där han påstår att korsets dom räcker till när det gäller frälsning. Gud har "fastställt en dag då han skall döma världen med rättfärdighet", en dom som sker "genom en man som han i förväg har bestämt därtill" och som han "bekräftat för alla människor genom att låta honom uppstå från de döda"

Mannen är Jesus Kristus, självklart. Men "dagen"... vilken "dag" talar han om?

Låt oss läsa Uppenbarelse 20:11-15:

"Och jag såg en stor vit tron och honom som sitter på den, och jorden och himlen flydde inför honom, och det fanns inte längre någon plats för dem"

"Och jag såg de döda, höga och låga, stå inför tronen, och böckerna öppnades. Och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter vad som stod i böckerna, efter sina gärningar. Och havet gav tillbaka de döda som var i det, och döden och dödsriket gav tillbaka de döda som var i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar"

"Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. Detta är den andra döden, den brinnande sjön. Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön"

Den här domen, som man brukar kalla för "domedagen", är den ene där syndarna skickas till helvetet. Ingen blir frälst där. De som är "uppskrivna i livets bok" har återuppstått tidigare och fått evigt liv med Gud och Kristus. De döda som återuppstår i domedagen är de som "har gjort det onda"och som "skall uppstå till domen" i Jesu ord, eller som skall "vakna upp, till vanära och evig skam" i profeten Daniels ord. Den dag skall Gud "döma världen med rättfärdighet genom en man som han i förväg har bestämt därtill". Han "har bekräftat" detta "för alla människor genom att låta honom uppstå från de döda" 

Om du talar med någon om de där tsunamier som ödelade delar av Japan år 2011, eller av Indonesien, Malaysia, Sri Lanka, Indien och Thailand år 2004, och personen säger till dig att det var en lögn som nyheterna spridde, då skulle du förstå att det är personen som ljuger. Nyheterna informerar oss hela tiden om jordbävningar, tsunamier, vulkanutbrott, pandemier och krig världen runt. Ingen skulle kalla sådana ting för "lögner" eller "myter". 

Men när det handlar om "tsunamin" som dödade alla utan Noa och familjen, eller "vulkanutbrottet" som dödade alla utan Lot och familjen, många kallar dem för "myter". Detta kunde vara ett av många sätt att avslöja en blind som leder blinda. Jesus Kristus talade om de där förskräckliga domer, och profeterade att lika domer skulle hända innan Han kom tillbaka. Skulle Guds Son använda "myter" för att jämföra med verkliga händelser?

Låt dig inte luras om domerna som skall komma och drabba den här syndiga världen. Gud har varit väldigt klar om detta, och vi behöver inte lyssna till dem som förvränger Herrens Ord för att visa att synden har inga följder. Syndens resultat är hemska, inte bara pga effekten bland människorna som lever här och nu, utan också pga den skickar oss till ett evigt helvete. 

Men det finns goda nyheter för oss alla! Domen som skulle orsaka att vi skulle klassas som "syndare", den domen drabbade Jesus Kristus! Vi behöver inte stå inför den stora vita tronen för att skickas till helvetet. Genom blodet som Jesus utgöt på Golgatas kors blir vi förklarade rättfärdiga, och räddade från döden. 

Om du har inte tagit emot Jesus Kristus som Herre och Frälsare, låt mig berätta att det är tid fortfarande! Domedagen skall komma, och den stora vedermödan också, en kris vars like har aldrig drabbat jorden sedan mänskligheten blev till. Syndarna skall gå till ett evigt helvete med evig pina, inte till ett sjuårigt straff som Babels kung. Det finns ett sätt att segra i de tider av prövningar som kommer, genom Jesus Kristus. 

Ta emot Jesus idag, och du skall bli frälst i evigheten!

Må Herren välsigna dig. I Jesu Kristi kärlek, din bror

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar