Daniel 4:30-32

Är du Guds vän? Eller hans fiende? Ta en närmare titt i de här verser:

Daniel 4:30-32 

"I samma stund gick det ordet i fullbordan på Nebukadnessar. Han blev utstött från människorna och måste äta gräs som en oxe, och av himmelens dagg vättes hans kropp, till dess att hans hår växte och blev som örnfjädrar, och till dess att hans naglar blev som fågel klor"

"Men när tiden hade gått, lyfte jag, Nebukadnessar, mina ögon upp till himmelen och fick åter mitt förstånd. Då lovade jag den Högste, jag prisade och ärade honom som lever evinnerligen, honom vilkens välde är ett evigt välde, och vilkens rike varar från släkte till släkte, honom mot vilken alla som bor på jorden är att anse som intet, ty han gör vad han vill både med himmelens här och med dem som bor på jorden, och ingen kan stå emot hans hand eller säga till honom: "Vad gör du?" 


Om du har läst "Interlinear Bible" och jämfört B82 med den arameiska från originalet då vet du väl att den svenska versionen är mycket bra. Och man kan se att hotet som en gång skrämde kungen, och som bara var en varning, nu har blivit verklighet. Vi läser att Nebukadnessar blev galen i sju år och levde på ett bedrövligt sätt. Denna situation var domen pga kungens synd, hans högmod och hans attityd - att ignorera Herrens Ord (mer om detta kan man läsa i den här sajten, under "Daniel 4:25-27")

Vad menar du när du säger "Guds fiende"?

Kanske har du sett i nyheterna att det pågår ett krig i gamla Babylonien (mer exakt, i Syrien och Irak) mot en jihadist grupp som försöker genom terrorism och "heligt" krig att skapa en international kalifat och kuva hela mänskligheten. För dem är vi alla, även de många miljoner muslimer som tillhör andra grenar, "Guds fiender". Deras lösning är att bli muslimer - deras gren av islam, självklart - eller att dö. 

Men det är inte bara "ISIS" som har ett begrepp om att vara "Guds fiende". Varsomhelst kan man höra om religiösa krig, och om stora orättvisor som några människor gör mot andra, som betraktas som "Guds fiender". 

Är du Guds vän? Eller Guds fiende?

För att svara på den här frågan behöver vi fastställa först vad är en Guds fiende. Då kan vi undersöka oss själva och veta om vårt andligt tillstånd. Kung David skrev i Psaltaren 139:23-24:

"Utrannsaka mig, Gud, och känn mitt hjärta, pröva mig och känn mina tankar, och se till, om jag är stadd på en olycksväg, och led mig på den eviga vägen"

Det som vi betraktar som "vänligt" eller "fientligt" mot Gud är inte det som räknar. Sanningen är det som Gud säger i sitt Ord. I Davids ögon, sina egna tankar var inte "sanningen", utan det som Gud skulle kalla "sanning" efter att testa honom. Han visste att "olycksvägar" innebär fientlighet mot Gud, och han litade inte på sitt eget hjärta, utan på det som Gud skulle säga. Om du har hört något slags slogan om att "följa sitt hjärta", var försiktig! Från "hjärtat" kommer både goda och onda tankar. 

Hur vet man att man beter sig som Guds fiende? 

Vi kan läsa i Bibeln om andra förutom Nebukadnessar som uppförde sig som Guds fiender, och gjorde motstånd till Honom - Satan är den första vi vet om. Namnet "Satan" - från hebreiska "satán" - menar "motståndare", den ondes egennamn. Satans uppror inkluderade många änglar som blev Guds fiender, och som kallas för "fallna änglar" som djävulen själv. Och det bibliska begreppet om "Guds fiender" har med detta ord att göra, de "fallna". 

När vi läser om hur kom synden till människorna, i 1 Mos 3 kan vi se att Satan orsakade de första av oss att falla. Och när vi läser vidare kan vi konstatera att djävulens verksamhet har inte upphört. Vi kan även veta att han skall inte sluta tills Herrens Andra Tillkommelse, när Satan skall bindas för tusen år så att han kan inte lura någon. Det är därför syndarna kallas för "djävulens barn" (hans anhängare eller efterföljare, de som tänker och känner som den onde) Du kan läsa under "Daniel 2:12-13" i den här sajten om andligt faderskap. 

Hur blir man ett av "djävulens barn"? I Nebukadnessars berättelse kan vi se det: han hade en uppenbarelse om det som skulle ske om han syndade, men han brydde sig inte om det och syndade. Han hade tom ett profetiskt ord from Daniel, för att slippa straffet, men han struntade i det också. Att strunta i Guds Ord är det samma som att förkasta Honom. 

Har du valt dina egna vägar i  och föraktat Gud och Hans Ord? Lever du som motståndare till Guds Ande? Är du en "fallen" varelse?

Självklart är de här frågor inte för att besvaras till mig, utan till dig själv, som din egen prövning. Den Helige Ande är den ende som leder oss till omvändelse, så att vi lever i Guds nåd. 

Omvändelse? Vad då "omvändelse"? undrar du kanske.

Vi kan läsa om kungens ånger i Daniel 4. Han "lyfte sina ögon upp till himmelen" - det menas att han erkände Gud - och prisade sina slavars Gud - kom ihåg att babylonierna hade sina egna "gudar". Om Nebukadnessars "omvändelse" läser man inte, och sina egna ord visar en mycket begränsad kännedom av Gud. Han trodde att ingen kunde påverka Guds hand, och han visste inte att "alla som bor på jorden" är så viktiga för Gud att Han skulle sända sin Ende Son att dö på korset pga av oss. Men självklart lärde han sig en lektion om ödmjukhet och respekt till Gud, och därigenom blev han återställt till sitt kungliga ämbete. 

Nebukadnessars begränsad kunskap om Gud - hans "tro" om det kan kallas för det - var resultatet av kungens ånger. Det är därför han befriades från sitt eländigt tillstånd, och då prisade han Israels Gud. Observera att inte ens denne babyloniske kung som behandlade judarna på ett elakt sätt, och som föraktade deras Gud, inte ens Nebukadnessar var överlämnad utan hopp. Hur mer skall vi, även i det fallna tillståndet vi lever i, tro att Herren vill välsigna och återställa oss? 

Det finns många som inte tar emot Guds Ord eftersom de betraktar inte sig själva som "Guds fiender" eller "fallna". De tror att de är "Guds vänner" eftersom "de skadar ingen". Men vi ser inget erkännande av Guds auktoritet i deras liv, vi hör ingen lovprisning till Honom från dem, och vi hittar inget som skulle visa deras "vänskap" med Gud. 

Guds Ord visar oss, genom Vår Herre Jesus Kristus, större löfte än de som Nebukadnessar fick. Han befriades av högmod och skryt, men vi skall befrias från synd (alla möjliga synder) Han var återställd till sitt kungligt ämbete här på jorden, men vi skall dela Guds härlighet i evigheten. Han kunde prisa Guds makt på ett ganska begränsat sätt, men vi skall kunna sjunga om Jesus' kärlek i evigheten, och vi skall känna och "se Honom sådan Han är". 

Vill du vara "Guds vän"? Läs de här ord från Vår Herre till sina lärjungar (inte till de 12, utan till alla som skulle komma till Honom genom seklerna) :

"Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er"

Johannes 15:14

Guds eviga löfte, som skall fullbordas för att välsigna oss på jorden och i evigheten, har en ingångs dörr: Kristus Jesus. Han är vår Herre och vår Frälsare. Att följa Honom, att lyssna till Honom, att leva under Hans ledning, det är det som gör oss till GUDS VÄNNER. Det är för att återställa den härliga gemenskapen med Gud, som blev avbruten pga fallet, att den Helige Ande kommer för att dväljas i vårt hjärta. Om du har inte än tagit emot Jesus Kristus som den Herre och Frälsare, dagen är idag! Allt du behöver är att knäböja inför Honom, bekänna dina synder, ångra dem och be Honom att koma till dig, frälsa dig och ledsaga dig. Denna är bönen som Han vill höra, den som tar en syndare från döden och leder honom till evigt liv. Det finns glädje i himmelen när en syndare omvänds! Ta emot Jesus, och med Honom, evigt liv!

Må Herren välsigna dig! I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar