Daniel 4:23-24

Lever du under Guds skydd? Skulle du vilja göra det? Läs profetens ord:

Daniel 4:23-24

"Men att det befalldes att trädets stubbe med rötterna skulle lämnas kvar, det betyder att du skall återfå ditt rike, när du har besinnat att det är himmelen som har makten"

"Därför, o kung, må du låta mitt råd behaga dig: gör dig fri från dina synder genom att göra gott, och från dina missgärningar genom att öva barmhärtighet mot de fattiga, om till äventyrs din lycka så kunde bli bestående" 


Om du jämförde översättningen av B82 med det arameiska original då har du konstaterad att den svenska översättningen är mycket bra. Möjligen har du också noterad hur har profetens säkerhet ändrats. I början var han utan ord och fullt med oroliga tankar för en timme, men nu har han givit en perfejt tolkning till kungen och även ger han råd till honom. Varifrån kom Daniels säkerhet? 

John Wesley (1703-1791) som startade Metodistkyrkan, hade inga planer på att skapa en "ny kyrkosamfund" utan att få ett slags väckelse i den Anglikanska Kyrkan, där han van präst. Men eftersom han predikade till alla människor - och särskilt till dem som inte gick till kyrkan - hans verksamhet störde andra präster, eftersom han predikade i "deras" pastorat. Detta var mot den Anglikanska Kyrkans regler. När han kritiserades pga detta, has svar blev, "Jag ser hela världen som mitt pastorat". Han visste att Herrens kallelse, att "gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen" fick inte hindras av mänskliga regler (de där präster gjorde inte Wesleys utomhus evangelistiskt arbete, och då själarna som blev frälsta genom Wesley predikor skulle förloras om du skulle ha väntat att "pastoratets präst" skulle predika till dem)

Den mest kände bland Reformationens ledare, Martin Luther (1483-1546) hade inte heller i sina planer att starta en ny kyrkosamfund. Hans kamp i början var mot avlatsbreven och för att rensa den Katolska Kyrkan, där han var präst, av korruption och hedendom. Men den påvliga förföljelse gjorde detta till en omöjlighet, och tvingade honom att starta en ny kyrka. När han blev tvungen att förkasta sina skrifter och läror i Worms i 1521, då svarade han, "Såvida jag inte blir övertygad av bevis från skrifterna eller genom vittnesbörd... [...] ... håller jag bestämt fast vid skrifterna som jag har anfört och jag har endast förtroende till Guds ord och jag varken vill eller kan återkalla någonting eftersom det inte är en riktig handling mot förtroendet. Gud hjälpe mig. Amen". Luthers lära fick inte resultatet som han vilje. Den katolska kyrkan bestyrkte alla deras traditioner, och startade t.o.m en Motreformation. Men Reformationen som började med Martin Luther förändrade kristendomen, och var ursprungen till många nya kyrkosamfund som skulle se ljuset, baserade i Skrifterna och inte i människornas traditioner. 

Hur kunde de kristna predikanter, utan att lämna deras församlingar, gå mot en orättvis överhet, med risk för deras tjänst, deras anseende och - för Luther - även deras liv? De kände till ett annat slags skydd, det övernaturliga sådant, som är högre en vilken som helst jordisk myndighet. Det var samma skydd som stödde apostlarna i Apostlagärningarna 5, när de inte lydde de religiösa ledare som förbjöd dem att predika om Jesus. Och samma skydd som stödde Daniels vänner som vägrade dyrka bildstoden som Nebukadnessar lät göra, och var dödsdömda pga detta (se Daniel 3)

Observera att detta är inte något slags "anarkideklaration" eller en kallelse att göra uppror mot religiösa eller civila myndigheter. Regeringar upprättas av Gud, efter Ordet, för att "vreden skall drabba den som gör det onda" och de "står ju i Guds tjänst för att du skall kunna nå det goda" (Romarbrevet 13:4) Och Herrens kyrka är "Kristi kropp". Det är Herren själv som "gör några till apostlar, profeter, förkunnare, herdar och lärare" för att utrusta Guds folk (Efesierbrevet 4:11, 12) Både den civila och religiösa överheten är Guds redskap för att skydda oss och ta hand om oss. Men källan är Gud, inte de. I människans historia har det funnits många orättvisor genom tiderna, men inte en enda kommer från Gud. 

Vill du leva undet Guds skydd?

I föregående budskapet kan man läsa om ett slags profetior, sk "VARNINGAR", och om hur Gud ger oss varningar så att vi syndar inte. De här två verser visar oss nya former som Guds omsorg visar sig till oss: LÖFTEN och BUDORD. 

Det finns tusentals LÖFTEN i Guds Ord. Att en Messias skulle komma till jorden, Frälsaren, var lovat även från tiden då mänsklighetens föräldrar syndade (1 Mos 3:15) och vi kan läsa om det i många verser i GT, även i det NT. Israels skydd i Guds händer - oavsett deras diaspora - deras återkomst till landet som Han gav till dem. nationens återupprättande och det eviga rike där Davids Son skall regera över dem, de är några av löftena som den judiska nationen kan lita på. Att få evigt liv, att få syndaförlåtelse, att ta emot den Helige Ande, att få en plats i evigheten i den Nya Jerusalem och många andra löfte, har Gud givit oss som tror på Vår Herre Jesus Kristus . 

Har man lovat till dig när du var barn något slags belöning pga ditt gott uppförande, eller ditt gott skolbetyg? Kanske har de varit så, och du kan komma ihåg hur hoppet var ett skäl för att anstränga dig åt rätta hållet. På samma sätt, Guds löften ger oss hopp, och visar att våra ansträngningar är inte förgäves. Detta behöver vi, eftersom inte alla insatser ger resultat på en gång. Om du tränar i gymmet då vet du att de kan ta tid, kanske några år - beroende på ditt tillstånd i början och på ditt träningssystem - att nå den önskade vikt eller att pumpa musklerna som du vill. Det är därför du skulle inte ge upp efter två veckors träning om du inte ser några resultat. 

Guds löften leder oss bortom allt vi kan föreställa oss med våra mänskliga begränsningar; de tar oss i "det övernaturligas" sfären. Aposteln Petrus påstår att vi "blir delaktiga av gudomlig natur" - där han menar att Gud bor i oss och verkar genom oss - pga de här "stora och dyrbara löften" från Gud (2 Petrus 1:4) I Johannes 14:12 vår Herre Jesus Kristus påstår att de som skulle tro på Honom skulle göra samma gärningar som Han gjorde, och ännu större sådana. Och i Markus 16:17-18 läser vi om flera tecken och undet som skulle de troende utföra, genom deras tro. Löftenas ämne är ett livsviktigt sådant som kan ta många böcker - faktiskt, det finns mycket i kristen litteratur om löftena. Därför skall vi återkomma till det ofta. Allting, från att vara pånyttfödd till att återuppstå och leva med Gud i evigheten, är bestämt och fastställt genom Guds löften. 

Ett annat mycket viktigt sätt som Gud skyddar oss är genom sina BUDORD. Tyvärr händer med dem samma sak som med varningarna, att många tar inte de till sig. Man hör många som vill inte ta emot Jesus Kristus eftersom de skall "tvingas att sluta med många saker som är förbjudna pga religionen". Det är förstås en satanisk lögn som stjäler budordens värde, och skymmer från oss Guds faderlig omsorg som man kan se i dem. 

Budord är något som vi alla lever med. De har blivit tusentals, eftersom inte alla "älskar Gud med hela sitt hjärta" och "älskar sin nästa som sig själv". Vår Herre Jesus sammanfattade hela Bibeln i två budord. Då är den kristna tro så enkel som det. Men detta blir omöjligt för så många av oss! Hur ofta glömmer vi vår kärlek till Gud! Hur ofta behandlar vi vår nästa felaktigt! Då blir det bara mer och mer budord, och även mänskliga regler, för att justera mänskliga relationer, ibland mellan personer som inte älskar Gud över allt annat eller deras nästa se dem själva. "Du skall inte dräpa", "du skall inte stjäla", "du skall inte begå äktenskapsbrott" är budord som leder oss att behandla andra människor rätt. Men om man "älskar sin nästa som sig själv" då är det en självklarhet att man skall inte döda någon, eller råna eller bedraga, även utan att känna till de tio budord. Man skulle inte vilja orsaka andra den skada som man inte vill få på sig själv. Aposteln Paulus säger samma sak med de här orden: "[lagen] är inte till för rättfärdiga utan för dem som lever utan lag och ordning, för gudlösa och syndare, hädare och förnekare, för dem som bär hand på sin far eller mor, för dråpare, för osedliga och perversa [det grekiska ordet för "perversa" här är "arsenokoíter" som betyder "homosexuella"], för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran. Så är det enligt det evangelium om härligheten hos den salige Guden som jag har fått mig anförtrott" (1 Timotheos 1:9-11)

Om du brukar köra bil eller något annat slags fordon, då är du bekant med den här manicken: 



Det röda ljuset har ett "budord" till oss: STANNA! Det gula informerar att det skall bli rött snart, och det gröna har ett annat budord, "FORTSÄTT!" Den här enkla mackapären som vi har alla sätt reglerar på ett mycket smart sätt vår rätt när vi kör i korsningar, så att vi ger företräde till andra att fortsätta vidare, eller tar emot detta från dem. Men många olyckor, även dödliga sådana, och mycket materiell skada, har förekommit pga man struntar i de enkla budord som de här ljusen framför. 

Det händer samma sak med det andliga livet. Många personer är i fängelse pga de har dödat eller rånat, och många äktenskap ruineras pga äktenskapsbrott. Det finns en inbyggd lag i Guds budord, som är både en naturlag och en andlig sådan: det som vi gör har konsekvenser! Därför visas Guds omsorg om oss genom att befalla oss att göra det som är gott och helg, det som orsakar gott, och att inte göra det som skadar oss själva eller andra.  

Profeten Daniel såg ett löfte från Gud till kungen i allegorin om trädet. Det är att stubben som blev kvar var ett tecken till kungens återinsättning, och att han skulle återfå sin ära och makt. Kom kungen ihåg detta när han i sin galenskap, "lyfte sina ögon upp till himmelen"? (Daniel 4:31) Det vet vi inte, men det som vi kan säkert veta är att ett löfte från Gud är en källa av säkerhet och förtroende, hoppet att, oavsett det som händer, Herren skall rädda oss till slut och leda oss till segern, eftersom Han har lovat. 

Kung Nebukadnessar fick ett dubbelt budord från Gud, att leva på rätta sätt och att visa barmhärtighet mot de fattiga. "Att göra gott" i texten kommer från arameiskan "tsidká" - att göra tsidká - som motsvarar hebreiskan "tsedaká" och betyder att uppföra sig rättvist, att bli förklarat rättvis eller att vara någon trogen. Det är ett ord som har med våras rättvisa sätt att leva. Att "visa barmhärtighet" kommer från "khanán" (både på arameiska och hebreiska) och förhåller sig till nåd vi visar andra, oavsett deras "rättfärdighet". Det är "nåd", en kärlek man inte förtjänar, och innebär förlåtelse. Budordet till kungen hade ett skyddande syfte för honom; i Daniels ord, det skulle göra att "hans lycka skulle bli bestående". Men Nebukadnessar glömde det, bröt det, och profetians straff kom till honom pga detta. 

Är du med i något slags frustration? Saknar du hjälp för att uppnå dina mål? Har du inte ens några mål? Lever du som en robot? Upplever du inte Guds skydd, Guds ledning? Har du börjat tvivla på Guds kärlek? Har ditt "träd" huggits ner, är "fåglarna och djuren" borta, och kan du inte ens se "stubben med rötterna"?

Om du läser det, med högsta sannolikhet kan du se, läser svenska, är medveten om ett andligt behov och hoppas på Gud, som har inte glömt dig. Ibland händer det att vi inte uppskattar Herrens välsignelser, men låt mig berätta att det finns många blinda personer som inte kan läsa, det finns många som är analfabeter, och det finns många som lever utan hopp. Läser du fortfarande, då är det mest sannolikt att du sovde bra och vaknade tack Herren, och att du andas och lever tack vare Honom. Det finns många tecken som visar oss att Gud är inte färdig med oss, att Han jobbar med oss och välsignar oss. Det spelar ingen roll hur skadat vår "träd" är. Många tecken visar oss att det finns en "stubbe med sina rötter" som kan gro, växa till ett förlorat bättre tillstånd eller även större. 

Det första du behöver är att veta vad är det som är "stubben" i det liv, eftersom det visar att det finns en kärna i ditt liv, med alla de där beskaffenheter som Gud har givit dig och som är goda ting som Han skall aldrig ta ifrån dig. De är verktyg, redskap Han gav dig för att bli segerrik. Den onde skall göra allt i sin makt för att mixtra med din hjärna, så att du ignorerar Guds välsignelser och bli ogudaktig och otacksam. Om Satan vinner striden, då är du besegrad. Men, lyssna inte till honom! Jesus Kristus älskar dig, och Han vill leda dig, från seger till seger. Om du kan bara tro på detta löfte, då har du nyckeln till framgång. Låt mig upprepa det: Jesus Kristus älskar dig, och Han vill leda dig från seger till seger. Hur? Herrens möjligheter är oändliga, och Hans vägar ät ibland gömda från oss. Men det gäller att söka Honom genom bön och att söka Guds svar i sitt Ord. Han skall uppenbara sig till oss. 

Om du har inte tagit emot Jesus som din Herre och Frälsare, det finns tid fortfarande! En dag skall komma när det skall vara omöjligt, när hjärtat som pumpar liv till hela kroppen skall stanna, när hjärnan där våra känslor, tankar och planer finns skall sluta fungera, when denna varelse som skapades till Guds avbild skall gå bort, till död och förrutnelse. Men det finns någon som besegrade döden! I den här jordiska skidan, som är dödlig och förgänglig, finns det en "själ" som är så dyrt i Guds ögon att Han gav sin son Jesus Kristus till oss, och sände Honom till att dö på korset för att frälsa den. Din själ skall aldrig försvinna; den skall återuppstå - tillsammans med kroppen - antingen för gott eller för ont. Herren vill att du skall återuppstå med de frälsta, så att du får evigt liv. Ta emot Jesus, och med Honom, alla välsignelser Han har lovat!

Må Herren välsigna dig!

I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar