Daniel 4:14-15

Vad är din livskälla?

För att ställa frågan i dess sammanhang, låt oss läsa några verser från Kolosserbrevet. Det här brevet var sänt av aposteln Paulus till en församling där man lärde att frälsningen kunde man uppnå genom olika vägar, samt andlig upplysning och Guds kunskap, utan Jesus Kristus. En stor del av brevet bekräftar Vår Herrens tillräcklighet och hans beskaffenhet som den unike. De här verser visar Honom som livsgivare:

Kol 3:1-3

"Om ni alltså har uppstått med Kristus, sträva då efter det som finns där uppe där Kristus sitter på Guds högra sida. Tänk på det som finns där uppe, inte på det som finns på jorden. Ni har ju dött, och ni lever ett osynligt liv tillsammans med Kristus hos Gud"

Observera de här påståenden:

1) Man uppstår (eller "föddas på nytt, jfr Rom 6:4) med Jesus, och bara med Honom

2) Vi har dött (om det är sant att vi har "uppstått med Kristus") till det forna livet, där vi längtade o eftertraktade bara det världsliga, och följde världsliga principer.

3) Vårt nytt liv, det andliga och eviga livet, är liksom gömd med Kristus hos Gud, osynligt för världen, men verkligt till Gud.

Vad är din livskälla?
Är ditt liv ett osynligt, gömt liv med Kristus hos Gud, eller följer du världsliga principer?

Observera de följande verser:

Daniel 4:14-15

"Så är det förordnat genom änglarnas rådslut, och så är det befallt om denna sak av de heliga, för att de levande skall besinna att den Högste råder över människors riken och ger dem åt vem han vill, ja, upphöjer den lägste bland människor till att härska över dem"

"Sådan var den dröm som jag, kung Nebukadnessar, hade. Och du, Beltesassar, må nu säga uttydningen, ty ingen av de visa i mitt rike kan säga mig uttydningen, men du kan det väl, ty heliga gudars ande är i dig"






När vi jämför de här verser med arameiskan i originalet kan vi konstatera att B82 är en mycket bra översättning. Även med sina hedniska uttryck (kungen trodde på olika "gudar") Nebukadnessar bekänner ett slags tro, nämligen att Daniels överlägsen ande och vishet för att uttyda olika drömmar och syner visade en "heligare" gud än gudarna som hjälpte alla andra. Vi kan läsa om motivet för straffet som "trädet" får: att göra känt i hela världen att det är Gud som härskar över alla. "Genom änglarnas rådslut" och "av de heliga" visar samma grupp på två olika sätt (observera i följande budskap att det var en "helig ängel" som meddelade Guds vilja till kungen) Vi skall se varför sände Gud en ängel med en personlig profetia till Nebukadnessar.

I princip, låt oss komma ihåg att Nebukadnessar kände inte till Jesus Kristus. Han hade en annan livskälla. När vi läser vidare, vi ser honom i versen 27 proklamera att han hade "byggt upp till ett kungasäte" Babel "genom sin makt" och "hans härlighet till ära". Liksom det var till Alexander, Julius Caesar, Napoleon eller Hitler, Nebukadnessars livskälla var makten för att underkuva andra nationer.

Observera att din livskälla bestämmer hur ska du tänka. Där fastställer man vad är det som är gott eller ont, vad är det som är viktigt eller värdelös. Det finns väldigt få människor som tänker att de är "onda", utan de flesta som lever i ondskan tror att det som de gör är gott och korrekt.

Din livskälla bestämmer också hur du känner. Det som är motiv till glädje, uppmuntran eller stolthet för några, kan vara motiv till sorg, nedstämdhet eller skam till andra. De har olika livskällor. Aposteln Petrus, som älskade Jesus Kristus, kände en överväldigande sorg när han hörde pinan och skammen som Han skulle genomgå under korsfästelsen, i Herrens profetia. Hela sin själ vägrade tro att sin älskade Profet, Lärare och Messias skulle lida på detta sätt. Han förebrådde Jesus och önskade att detta skulle aldrig hända. Men Herren tillrättavisade honom strängt, för att han var på väg att lämna Gud som livskälla.

Våra visioner och våra planer har deras ursprung i livskällan, också. Där finns de saker och ting vi vill uppnå i det här livet. Vår Herre profeterade i flera tillfälle hans lidande, korsfästelse, död och återuppståndelse, och han bekände att "stunden hade kommit" när han skulle dö och återuppstå. Även när "hans själ var fylld av oro" han skulle inte be för att Fadern skulle rädda Honom, eftersom han hade kommit precis för att uthärda det hela (se Johannes 12:23-27) Det som var ren grymhet och lät inte klokt till Petrus, i Guds oändlig kunskap och i Hans plan var den enda vägen för att frälsa människorna.

Nebukadnessars "träd" är inte det enda som skulle huggas ned. I Matteus 15 kan vi läsa om en diskussion mellan Herren Jesus och fariséerna. De var extremt religiösa, och de trodde att Gud var deras livskälla. Men när man förstår vad är det som Gud betydde till dem, då kan man konstatera att det var inte så. Deras "livskälla" var att följa strängt alla regler och traditioner. Här i Matteus 15 kan vi läsa att de anklagar Jesu lärjungar pga de åt utan att tvätta händerna. Herren tillrättavisade dem eftersom de "lärde ut människors bud" som Herrens Ord. De blev mycket upprörda, eftersom det var precis vad deras religion handlade om, vad skulle man göra för att behaga Gud, vilka regler och traditioner skulle man följa. Herren kallade dem för "blinda lärare som leder andra blinda" och profeterade att "varje växt som inte är planterad av hans himmelske fader skulle ryckas upp med roten" (Matteus 15:13)

Herrens stränga ord mot Petrus och mot fariséerna, och Guds hantering av Nebukadnessar och Babelstornets byggare, alla de, visar oss att många tankar, känslor eller planer som skulle kunna vara ett motiv för att leva, är i verkligheten en synd inför Gud. Men Guds dom mot dem är inte en dödsdom, utan en varning, så att de ska omvända sig. Petrus skulle förstå och skulle även predika om Herrens död och återuppståndelse (han själv blev korsfast också) Från Babels folk härstammade Abraham, från vilken Gud skaffade till sig ett heligt folk så att några här på jorden skulle följa Honom. Och bland fariséerna, några omvände sig och tog emot Jesus och sin lära.

Varför höggs trädet ned, dvs varför förödmjukades och förvirrades kungen? Pga av samma motiv som 1 Mos 11s byggare förödmjukades och förvirrades också. De ville göra stora ting, men utan Gud och utan att ge Honom ära. Gud var inte alls deras livskälla. Nebukadnessar var stolt, och skrytade med det som han hade gjort för att göra Babel större. Han var som en son som tror att hans fader skulle älska honom pga sina stora bedrifter. Babelstornets byggare ville undvika att "bli kringspridda över hela jorden"; de ville "göra sig ett namn", som söner vilka försöker undvika faderns disciplin. Fariséerna levde för att följa regler och traditioner, och lärde ut att denna var den sanna religionen, som söner vilka trodde att deras fader skulle älska dem pga av deras nitälskan och lydnad.

Vad är din livskälla?
Har du upplevt Guds kärlek, din Faders kärlek?
Vilar du i Faderns kärlek, eller söker du på något sätt att Han skall älska dig?

Om du har varit upptagen med att göra saker och ting för att vinna Guds gunst, låt mig berätta att en sådan attityd förnedrar Honom. Det är Gud som älskade oss först, som visste att vi skulle synda och som bestämde före världens skapelse att Hans Son skulle komma och dö på ett kors pga våra synder. Vi älskar Honom eftersom Han älskade oss först. Och Guds kärlek kan man inte "vinna", utan bara ta emot den.

Om du har inte än tagit emot Jesus Kristus som din Herre och Frälsare, låt mig berätta att du inte har livskällan till evigt liv, den som proklamerade att "utan Honom kan vi ingenting göra". Det spelar ingen roll vad är det som vi tänker, känner eller planerar i våra hjärtan. Om detta är inte i samma våglängd med Guds Ord, med Hans hjärtas önskan och Hans plan för oss, då är det en dödskälla, på samma sätt som Babelstornet, Nebukadnessars skryt eller fariséernas traditioner. Det finns inga bedrifter på jorden som vi kan uppnå utan Gud, som garanterar oss en plats i evigheten, oavsett hur viktiga kan de se ut inför människorna.

Ta emot Jesus Kristus, och du skall börja ett segerrikt liv under Hans ledning!

Må Herren välsigna dig

I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar