Daniel 4:5-6

Vet du vilken kraft finns i lovprisningen?

Daniel 4:5-6

"Slutligen kom också Daniel inför mig, han som hade fått namnet Beltesassar efter min guds namn, och i vilken heliga gudars ande är, och jag berättade drömmen för honom så här:"

"Beltesassar, du som är den överste bland spåmännen, du om vilken jag vet att heliga gudars ande är i dig och att ingen hemlighet är dig för svår, säg mig vad jag såg i min dröm, och vad den betyder"






Om du jämförde B82s text med den ursprungliga på arameiska, då har du konstaterat att den svenska översättningen är mycket bra. Vi kan se att kungen, efter att fråga alla andra visa i Babel utan något resultat, kallar profeten Daniel.

Varför kallade inte Nebukadnessar profeten först? Vid denna tid han hade utnämnt Daniel som överste bland spåmännen, han hade fått från honom uttydningen av en annan dröm - i kapitel två - och han hade fann Daniel och sina vänner "tio gånger klokare" en alla andra visa i Babel. Varför försöker han få hjälp först från vilken som helst förutom Daniel?

Vi har sett i de föregående kapitel att kungen erkände Israels Gud som "Gud över andra gudar och en herre över kungar och en uppenbarare av hemligheter" (Daniel 2:47) och han gav befallning för att förbjuda att någon skulle häda den här mäktige Guden, eftersom "ingen gud fanns, som kunde hjälpa som denne" (Daniel 3:29-33) Den Gud sökte han och från honom fick han hjälp, genom att kalla Daniel. Men hans attityd mot profeten, och hans ord, visar att även när han hade erkänt Jahves makt och herravälde, kungen var fortfarande en hedning.

Vilka ord? Ja, observera förklaringen som han ger till Daniels överlägsen vishet: "i vilken heliga gudars ande är". Det visar att kungen trodde på flera gudar, och ansåg att några var "heligare" en andra, eller att några var heliga och de andra inte. Dessutom, han som känner till Daniels hebreiska - och verkliga - namn, kallar honom för "Beltesassar", efter "hans guds namn".

Vem är Nebukadnessars "gud", vilkens namn fick Daniel i sitt?

"Beltesassar" betyder "skyddad av Bel". Kungen kallar Bel "sin gud". "Bel" kommer från akkadiskan, och betyder "herre". Bel var Babels högsta gudom, motsvarande den feniciske "Baal" som var feniciernas "herre". Baal är en kananeisk gudom som är med i många ställe i Bibeln. Baals dyrkan skadade Israel allvarligt, så mycket att det var orsaken att Gud överlämnade både norra riket och (efter några år) södra riket, att erövras av assyrierna respektive babylonierna (se NOT)

Vi kan läsa om Bel, den babyloniske guden, i profeten Jeremias bok, och Guds dom över denne. Jeremia profeterade att Juda skulle erövras av Babylonien, och att folket skulle gå i fångenskap i 70 år. Han uppmanade judarna att ge upp och låta sig fängslas av Nebukadnessar. Men nära bokens slut (kapitel 50, 51) profeterade han också att Babylonien skulle falla och bli straffad av perserna (ett "folk som drar upp mot de norrifrån" i Jer 50:3) I båda kapitel kan vi läsa hur Bel, den babyloniska gudomen, faller tillsammans med det babyloniska väldet (Jer 50:2, 51:44)

Nåväl, med största sannolikhet var de flesta eller alla spåmännen som kom inför kungen, Bels dyrkare. Nebukadnessar kallade profeten som tillbad Israels Gud, bara när de andra "visa" i Babel var till ingen nytta för honom.

Litar du på Gud, eller söker du honom när det finns ingen annan hjälp?

Gud är god. Att tro på Honom, att lyda Honom och att offra lovsång till Honom är alla vägar till välsignelse. Man kan se att t.o.m. en hedning och avgudadyrkare som Nebukadnessar fick hjälp av Herren. Herren verkar även bland ogudaktiga. I Daniel 4 genomgår kungen två situationer där han var i ett bedrövligt tillstånd. Först, i kapitlets början, där han är skräckslagen pga hans hemlighetsfulla dröm. Sedan blev han galen och förvildad, och levde som ett djur. Gud hjälpte honom ur båda, eftersom han sökte Gud, prisade Honom och erkände hans makt.

Kanske du som är mycket religiös blir störd av detta och undrar, "hur kan du säga att Gud välsignar de ogudaktiga?" Låt mig berätta, Gud välsignar inte ogudaktigheten. Men även hedningar och ogudaktiga kan nå Guds välsignelse, när de söker Honom. Observera Romarbrevet 2:14, där aposteln Paulus skriver:

"Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag, fast de saknar lagen"

Även de som inte vet vad är det som Gud har bestämt i Bibeln, kan bestämma själva vad är gott eller ont, eftersom Herren har givit oss tankeförmåga och samvete, som borde räcka till. Och om man gör det som är gott, heligt och bestämt av Gud - även utan att veta att det är så efter bibliska principer - då får man Guds välsignelse. Kung Nebukadnessar erkände Daniels helighet pga de uppenbarelser han hade fått från Anden, och prisade Israels Gud. Då gav Gud honom drömmens uttydning genom profeten. När kungen var galen och förvildad, vände han sina ögon till Israels Gud och proklamerade att Han var över allting och hade herravälde över hela universum. Då gav Herren honom tillbaka sin hälsa och sin position. Man läser inte att Nebukadnessar blev jude eller kristen, eller att han läste Skriften för att veta mer om Gud. Men Gud välsignade honom och återinsatt honom när han erkände att Israels Gud var Herre över allting och över alla.

Att erkänna Gud och prisa Honom innebär välsignelse. Det högtidliga tåget av hebréerna som ärade förbundsarken, i vilken Gud visade sig, orsakade att Jerikos murar föll ned, och Israel blev segerrik. Att proklamera hans tro på Herren Sebaot, och hans makt, gav segern till den unge David, som besegrade en gigantisk krigare, erfaren och helt rustad, med en stenkast. Kungen Josafat möte sina fiender med lovprisning till Gud, och besegrade dem utan att anfalla. Att prisa Herren i ett fängelsehåla orsakade Paulus och Silas befrielse.

Det finns kraft i lovprisningen, och i bekännelsen av Guds makt. Han ingriper för att hjälpa de som tror på Honom, proklamerar deras tro och prisar Honom. Exempel i föregående stycket handlar om troende, men även den hedniske babyloniske kungen fick erfara den här sanningen, när han erkände och prisade Israels Gud. Se Guds kallelse för oss till lovprisning, i Psaltaren 100:

"En tacksägelsepsalm.

Höj jubel till Herren, alla länder.
Tjäna Herren med glädje, kom inför hans ansikte med fröjderop.

Vet att Herren är Gud. Han har gjort oss, och inte vi själva,
till sitt folk och till får i sin hjord.

Gå in i hans portar med tacksägelse, i hans gårdar med lov,
tacka honom, lova hans namn. Ty Herren är god,
hans nåd varar evinnerligen
och hans trofasthet från släkte till släkte"


Finns det ingen glädje i ditt hjärta för att lovsjunga Gud?

Finner du ingen glädje i att tjäna Honom?

Har du inte känt Honom?

Är du inte tacksam mot Honom?

Får Han inget lov och pris från dig?

Det var en tid när allt detta var främmande för mig. Men tro på mig, det finns en början till allting, och det är aldrig för sent för att börja. Gud vet att glädje, lovprisning, tacksägelse och tro är inte naturliga för oss, fallna varelser som lever på den här jorden som han skapade för oss utan att lägga märke till Hans närvaro, Hans godhet och barmhärtighet. Han vet också att viljan, eller åtminstone hjärtats attityd, till lovprisning, tillbedjan, tacksägelse eller jubel pga Hans närvaro, finns inte i oss.

Men det finns en väg för att bli Guds glada barn! Allt som man behöver är att ta emot Jesus Kristus som Herre och Frälsare! Han kom för att ge oss liv i överflöd. Han kom för att göra oss delaktiga av alla välsignelser som flödar från Guds tron, så att vi skulle kunna se Guds kraft verksam i våra liv. Men för att erfara detta måste vi erkänna och lovprisa Honom. Och eftersom Han vet att det är ingen naturlig del i våra liv, Han har sänt den Helige Ande för att leda oss. Våra synder är som en mur som inte tillåter oss att ha gemenskap med Gud, men den Helige Ande kom för att störta ner den, och leda oss till vår Skaparens närvaro.

Synden binder oss så att vi skall inte kunna tjäna Herren. Men Jesus kom för att bryta varje kedja! Allt du behöver för att bli fri är att knäböja inför Jesus, bekänna dina synder och be Honom för förlåtelse! Be att Han skall ta kontroll över ditt liv, att Han blir din Herre och Frälsare! Blodet som utgöts på Golgatas kors har makt över alla synder. Bli fri i Jesu namn!

Må Herren välsigna dig. I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

NOT:

Hebréerna dyrkade Baal under några tidsperioder (se 2 Kungaboken 21:3, Domarboken 2:13; 3:7; 6:25, 32 - namnet "Jerubbaal" betyder "må Baal kämpa", och gavs till Gideon eftersom han bröt ner Baals altare) Baalsdyrkan var orsaken att andra nationer erövrade dem, eftersom de hade glömt Guds lag och Guds skydd. Det värsta bland sådana situationer var under Ahab, kanske den mest ogudaktige bland alla ogudaktiga kungar i norra riket.

Ahab gifte sig med Isebel, en fenicisk kvinna som dyrkade Baal, och reste upp en Baalstempel i Samaria. Pga hans Baalsdyrkan kallar Ordet honom som den som "gjorde vad ont var i Herrens ögon, mer än någon av dem som hade varit före honom" (se 1 Kungaboken 16:29-32) I 2 Kungaboken 17 läser vi om norra rikets fall inför Assyrien, och orsaken var avgudadyrkan, särskilt Baalsdyrkan (2 Kungaboken 17:16)

Södra riket, Juda, fick flera goda kungar som var trogna inför Israels Gud. Men även där begick man avgudadyrkans synd. Under Manasse, Hiskias son (se 2 Kungaboken 21:1-3) dyrkades Baal där också. Profeten Jeremia, i 11:e kapitlet i sin bok, profeterar att detta skulle orsaka Juda och Jerusalem att falla och erövras, som det hade hänt med norra riket. Vi kan läsa att Gud hindrade honom av att be för dem som hade valt andra gudar. De skulle gå till fångenskap i Babel, och där skulle de söka Herren igen, och återupprättas efter 70 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar